Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

11 tips om beter te slapen

slaaptips

Een goede nachtrust is enorm belangrijk voor ons fysiek en mentaal welzijn. Toch liggen we allemaal wel eens wakker door ons jachtige leven. Hoe kunnen we onze slaap verbeteren en onze dag na een verkwikkende nachtrust vol energie aanvatten? Deze 11 tips zullen je slaap bevorderen.

Tip 1: Kies voor een vast slaapschema

Ga elke dag rond hetzelfde uur slapen en zet je wekker op hetzelfde uur. Een volwassen persoon heeft ongeveer acht uur slaap per nacht nodig.

Probeer zelfs in het weekend je slaapritme vast te houden door op ongeveer hetzelfde uur te gaan slapen. Een vast slaapschema zorgt ervoor dat je lichaam zich daar automatisch aan zal aanpassen.

In het weekend willen we wel eens wat later opblijven, maar probeer dat verschil zo klein mogelijk te houden.

Tip 2: Gebruik je slaapkamer om te slapen

Gebruik je slaapkamer enkel om te slapen en voor seks. Zorg er ook voor dat je slaapkamer donker genoeg is en hou je kamer eerder koel. Stilte is natuurlijk ook belangrijk voor een goede nachtrust.

Tip 3: Creëer een slaapritueel

Zorg voor een vast ritueel voor je gaat slapen. Mijd activiteiten die je stress, opwinding of onrust bezorgen. Lees een boek of kom tot rust via meditatie of rustgevende muziek.

Tip 4: Het gevaar van blauw licht

Mijd het blauwe licht van televisie, laptop en smartphone twee-drie uur voor je naar bed gaat.

Blauw licht zorgt er immers voor dat je lichaam zich niet kan voorbereiden om te gaan slapen. Blootstelling aan blauw licht houdt je immers alert en blokkeert de aanmaak van melatonine, het hormoon dat voor een gezonde nachtrust zorgt.

Tip 5: Matras

Zorg dat je slaapt op een goede matras en een goed hoofdkussen. Zelfs kwalitatief goede matrassen zijn na tien jaar aan vervanging toe.

Ververs je beddengoed ook elke week om allergenen te vermijden.

Tip 6: Fysieke inspanning

Het belang van voldoende fysieke inspanning gedurende de dag, kan niet genoeg onderstreept worden. Maar zorg er wel voor dat je die training niet net voor bedtijd inlast.

Je lichaamstemperatuur stijgt door fysieke inspanning en voor onze nachtrust moet ons lichaam net afkoelen.

Zorg er dan ook voor dat je je fysieke inspanningen ten laatste drie uur voor bedtijd afrondt.

Tip 7: Vermijd avondsnacks

Een zware maaltijd net voor bedtijd zal je slaaprust ontregelen. Stop met eten twee uur voor bedtijd. Met een zak chips voor tv kruipen? Zowel de chips als het blauwe licht van televisie kan je maar beter mijden voor een goede nachtrust!

Tip 8: Cafeïne houdt je wakker

Heel wat mensen functioneren niet voor ze hun kopje koffie gedronken hebben in de ochtend. Dat is het effect dat cafeïne op ons lichaam heeft. Het is dan ook af te raden om koffie of cola te drinken voor bedtijd.

Naargelang hoe snel je lichaam de cafeïne afdrijft, stoppen sommige mensen best al rond het middaguur met cafeïnehoudende dranken te nuttigen.

Tip 9: De mythe rond alcohol

Veel mensen drinken ’s avonds nog een glaasje alcohol om ‘beter te slapen’, maar alcohol zorgt net voor een onrustige slaap.

Ook al word je soms wat slaperig door alcohol te drinken, het zorgt ervoor dat je diepe slaap ontregeld wordt. En net die diepe slaap heeft het meest verkwikkende effect.

Tip 10: Slaappillen

In onze jachtige maatschappij grijpen veel mensen naar slaapmiddelen om toch maar een goede nachtrust te hebben. Maar slaappillen zullen je slaap net ontregelen.

Op korte termijn kunnen ze hulp bieden, maar je lichaam zal niet meer uit zichzelf in een natuurlijk slaapritme raken, waardoor de gevolgen op (middel)lange termijn nefast kunnen zijn voor je slaap.

Tip 11: Wakker liggen in bed

Wat als al deze tips toch niet helpen en je nog steeds ligt te woelen in bed? Als je de slaap niet kan vatten, kan je best even uit bed komen en iets rustgevends doen. Mediteren of iets lezen. Grijp echter zeker niet naar je smartphone, dat zal je allerminst de slaap doen vatten.

Slaap is van cruciaal belang voor een gezond lichaam en een gezonde geest. Denk zeker niet dat slapen ‘tijdverlies’ is. Aanzie het als een handige tool waardoor je net meer uit je dag kan halen omdat je goed uitgerust bent.

Gerelateerde berichten

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.