Volgens een representatief onderzoek van Telenet vraagt 4 op de 10 Vlaamse ouders zelden of nooit toestemming aan hun kind voor ze een foto van zoon/dochter op social media gooien. Opvallend: uit dezelfde survey blijkt dat 8 op de 10 het zelf wél belangrijk vindt dat hun mening gevraagd wordt voor een foto online gepubliceerd wordt. Foto’s of video’s van je kind delen met een digitaal publiek: het is onderdeel van de groeiende sharenting (sharing + parenting) trend. Een foto van Kim Kardashian’s kinderen krijgt doorgaans meer likes dan de bikinifoto’s waar de reality-ster bekend mee werd. Maar wat deel je wel en niet als ouder? Vanaf welke leeftijd krijgt een kind best zelf inspraak in wat er online gedeeld wordt? En is men zich voldoende bewust van die onuitwisbare digitale voetafdruk? Telenet lanceert vanaf 15 juni een bewustwordingscampagne rond sharenting, en wil ouders de tools geven om met hun kind te bespreken wat er wel en niet online gedeeld wordt.
Sharenting wordt nu aangekaart in het kader van #TelenetGo. Met het in 2019 gestarte project wil Telenet de Belg helpen om slimmer om te gaan met digitale media. Vanaf 15 juni zal Telenet tips, resources en getuigenissen van ouders rond sharenting delen op telenetgo.be. Daarnaast zullen ouders opgeroepen worden om alle kinderfoto’s die ze online gedeeld hebben samen met hun gezin te bekijken en te vragen of hun kroost het OK vindt dat deze foto’s op social media staan. Als het antwoord neen is, kunnen ouders via telenetgo.be de foto gratis laten afdrukken en thuis laten leveren.
Nina Mouton: “Het is altijd één van mijn missies geweest om ouders samen te brengen, en online kan dat heel makkelijk.”
Voor BV’s en influencers met kinderen (ook wel mommy influencers genoemd) ligt de kwestie nog gevoeliger: bij hen wordt een foto niet enkel gedeeld met een beperkte en bevattelijke groep Facebookvrienden, maar met duizenden volgers. Daarom deed Telenet beroep op enkele ervaringsdeskundigen. Telenet filmde een corona-proof rondetafelgesprek met Kelly Pfaff, schooldirecteur en daddy blogger Bart De Roeck, mommy blogger Anne Cornut en klinisch psychologe Nina Mouton. Elke Boudry van MediaNest stond bij met advies en expertise. Nina Mouton deelt bijvoorbeeld dat ze het belangrijk vindt om haar kinderen te betrekken in de beslissing van wat ze online deelt. Maar ze gelooft ook sterk in de kracht van de online ouder community: “Ik ben zoekende, en dat laat ik ook zien. Net die boodschap slaat aan: ‘We zoeken allemaal, we doen dit samen, wij zijn er voor elkaar’. Het is altijd één van mijn missies geweest om ouders samen te brengen, en online kan dat heel makkelijk.”
Kelly Pfaff: “Stel dat ze later gaat solliciteren en hun baas googelt hen. Dan wil je toch niet dat er dingen op staan die gênant zijn.”
Voor Kelly Pfaff is het onderwerp iets waar ze dagelijks mee bezig is: “Wij zijn bewust gestopt met de Pfaffs toen Shania twaalf werd. We wilden dat de kinderen fouten konden maken zonder dat de camera’s voortdurend op hen gericht stonden. Want beelden blijven voor altijd. En stel dat ze later gaat solliciteren en hun baas googelt hen. Dan wil je toch niet dat er dingen op staan die gênant zijn.” Wie meer wil leren over de voor- en nadelen van sharenting kan de gesprekken gratis bekijken in de Telenet tv-theek, of op www.telenetgo.be.
“Vier jaar geleden deelden ouders een foto van hun pasgeboren baby zonder nadenken. Vandaag zien we dat ouders duidelijk terughoudender zijn”
Volgens Elke van MediaNest is sharenting een hot topic waar ouders zich steeds meer bewust van worden: “pakweg vier jaar geleden deelden ouders een foto van hun pasgeboren baby zonder nadenken. Vandaag zien we dat ouders duidelijk terughoudender zijn, en ook bepaalde dingen bewust offline houden. Uit de bevraging van Telenet blijkt zelfs dat 15% er bewust voor kiest om nooit foto’s van hun kinderen te delen met het internet. Maar het blijft een spanningsveld: een kind grootbrengen doe je niet in je eentje. Je deelt tips en verhalen met familie, vrienden en kennissen, en ouders zoeken op hun beurt naar steun en inspiratie op sociale media. Het is dus geen verrassing dat kinderen vandaag vaak al vanaf de geboorte online verschijnen. Ouders hebben dus ook wel wat vragen rond hoe je hier nu best mee omgaat, en toch je kind beschermt. Daar wil Telenet nu aan tegemoet komen”.