Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Hoe gezond is fruit?

is-fruit-gezond

Fruit lijkt tegenwoordig wel de duivel. Het zit vol suikers en maakt je dik. Maar hoe (on)gezond is fruit nu écht? Houdt een appel per dag de dokter weg of maakt hij je dik?

Vroeger was een stuk fruit eten gezond, maar tegenwoordig lijkt het eten van fruit wel een doodzonde. Fruit zit vol suikers die je dik maken. Correct of is het enkel een mythe?

Fruit en groenten zijn nog steeds gezond, maar het klopt wel dat je beter “groente en fruit” eet dan omgekeerd. Groenten zijn ‘gezonder’ dan fruit en dat komt inderdaad door de suikers (fructose) die in fruit zitten. Toch zal fruit voor veel mensen gezonder zijn dan het doorsnee dieet dat we vandaag nuttigen…

Naast suiker is fruit immers ook een noodzakelijke en natuurlijk bron van vitaminen, mineralen en vezels. Twee tot drie stukken fruit per dag wordt aangeraden. Dus zo ongezond is fruit helemaal niet.

Wat wel klopt is dat je fruit beter eet dan het te persen en te drinken als sap of ‘juice’. Door het te persen verlies je de vezels en krijg je meer suikers binnen. Ook smoothies met veel fruit kunnen een ware suikerbom zijn.

Maar géén fruit meer eten omdat je van al die suikers dik wordt, is natuurlijk ook niet gezond. Zeker omdat je gewoon ook kan nagaan welke soorten fruit goed of slecht scoren qua suikergehalte.

Bovendien zorgen de vezels in fruit voor een voldaan gevoel waardoor je net een gezond gewicht kan aanhouden.

Gezonde manieren om fruit te eten

Kies vers fruit of diepgevroren fruit boven gedroogd fruit. Gedroogd fruit of fruit in blik bevatten vaak toegevoegde suikers en zullen je bloedsuikerspiegel sneller doen stijgen. Check zeker het label.

Let op met fruitsap. Fruitsap bevat heel wat meer koolhydraten, je verliest de vezels van het fruit en bovendien zal je ‘meer’ fruit nuttigen in een glas sinaasappelsap dan als je gewoon één appelsien eet.

Spreid je fruit over de dag. Eet geen drie stukken fruit na elkaar of smijt geen drie stukken fruit in één smoothie, maar spreid je fruit over de dag. ’s Ochtens een stuk fruit, bij de lunch, als vieruurtje,…

Welke fruitsoort is het gezondst?

  • Bessen – caloriearm, ontstekingsremmend en sterke antioxidanten
  • Appel – laag in calorieën, hoog in vezels, ideaal om af te vallen
  • Steenfruit (perzik, nectarine, abrikoos, pruim, …) – laag in calorieën, hoog in vitamine A en C
  • Passievrucht – heeft een positief effect op je bloedsuikerspiegel en je bloeddruk én geeft je extra lang een verzadigd gevoel
  • Kiwi – ondanks een hoog glucosegehalte hebben kiwi’s een lage glycemische index (met andere woorden: de glucose wordt heel geleidelijk opgenomen in het bloed waardoor je bloedsuikerspiegel niet piekt)
  • Sinaasappel – ook citrusvruchten hebben een lage glycemische index en een appelsien geeft je een verzadigd gevoel
  • Banaan – bananen bevatten best wel wat calorieën maar ook evenveel goede voedingsstoffen, bovendien hebben ze een lage glycemische index die dus je bloedsuikerspiegel niet doet pieken.

Een vers stuk fruit is allesbehalve ongezond. Als je je beperkt tot twee-drie stukken fruit per dag zal je enkel maar voordelen ervaren aan het eten van fruit.

Gerelateerde berichten

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.