Our website use cookies to improve and personalize your experience and to display advertisements(if any). Our website may also include cookies from third parties like Google Adsense, Google Analytics, Youtube. By using the website, you consent to the use of cookies. We have updated our Privacy Policy. Please click on the button to check our Privacy Policy.

Wat zijn de voordelen van periodiek vasten?

periodiek vasten

Het ontbijt is de belangrijkste maaltijd van de dag. Zo werd het ons altijd geleerd. Maar klopt dat wel? Wat is ‘periodiek vasten’? Wat zijn de voordelen voor je gezondheid of is het enkel een hype?

Vasten is een term die we in eerste instantie vooral uit de religieuze wereld kennen. Christenen vasten voor Pasen en moslims vasten tijdens de ramadan. Maar vasten kan ook voordelig zijn voor je gezondheid.

Er circuleren verschillende manieren om te vasten. Intermittent fasting is de Engelse term die gretig gebruikt wordt en die vertaald kan worden als periodiek vasten of tussentijds vasten.

In praktijk betekent periodiek vasten dat je na je avondmaal niets meer eet en niet meteen na het ontwaken ontbijt, maar nog enkele uren wacht voor je je eerste maaltijd nuttigt. Water, thee of koffie mag je blijven drinken in de vastenperiode.

Ideaal zou zijn als je zestien uur ‘vast’ en dus niets eet tussen je avondmaal en je eerste maaltijd van de volgende dag. Maar zelfs vanaf 12 uur ‘vasten’ zouden er voordelen voor de gezondheid aan verbonden zijn.

Het vasten heeft vooral op je suikerspiegel een positief effect. Ons lichaam zou minder resistent worden voor insuline en een bloedsuikerspiegel die minder schommelt heeft een positief effect op onze algemene gezondheid.

Periodiek vasten druist in tegen heel wat van onze tradities. Is het ontbijt niet dé belangrijkste maaltijd van de dag? En die moet je overslaan? Is het niet beter veel kleine maaltijden te eten dan twee-drie zware? Toch blijkt periodiek vasten aan populariteit te winnen en hangen er heel wat voordelen aan vast…

Wat zijn de voordelen van periodiek vasten?

Vermageren

Niet alleen zal je gewicht verliezen door periodiek te vasten, maar het eerste gewicht dat je verliest zal ook het buikvet zijn en het vet dat zich rond je organen nestelt. En dat is net het belangrijkste vet om te verliezen!

Insuline

Periodiek vasten zorgt voor een daling van je insulinewaarden wat ervoor zorgt dat je minder snel diabetes type 2 zal krijgen.

Autofagie

Autofagie is het zelfreinigende systeem van je lichaam waarin oude cellen worden vervangen door nieuwe. Als je constant eet of tussendoor snackt gebruikt je lichaam steeds haar energie om dat voedsel te verteren.

Als je periodiek vast kan het die energie verleggen naar andere taken, waaronder het vernieuwen van oude cellen wat de veroudering zou tegengaan.

Oxidatieve stress en ontsteking

Periodiek vasten zorgt ook voor minder oxidatieve stress en inflammatie in het lichaam, beide verantwoordelijk voor heel wat chronische ziekten.

Hart- en vaatziekten

De invloed die periodiek vasten heeft op de cholesterolwaarden zorgt ervoor dat je minder vatbaar bent voor hart- en vaatziekten.

Focus

Aangezien periodiek vasten zorgt voor de aanmaak van nieuwe zenuwcellen bevordert het ook de hersenfunctie. Meer focus en een betere concentratie zijn dan ook voordelen van tussentijds vasten.

Ook al bestaat ‘vasten’ al duizenden jaren, toch is het periodieke vasten nog erg ‘nieuw’. De gevolgen op langere termijn zijn nog onduidelijk, ook al zijn de wetenschappelijke studies tot nu toe erg positief over de mogelijke voordelen voor onze gezondheid.

Uiteraard is het zoals steeds aan te raden om je arts te raadplegen als je lijdt aan onderliggende aandoeningen.

In het boek “De Snelle 800” ontdek je hoe je met een combinatie van snel afvallen en periodiek vasten langdurig gezond blijft.

Gerelateerde berichten

No widgets found. Go to Widget page and add the widget in Offcanvas Sidebar Widget Area.